Kako se izborna trka bliži svojoj završnici, dva najozbiljnija rivala, predsednik Donald Tramp i bivši potpredsednik Džo Bajden, intenziviraju svoje kampanje. Za Trampa, koji je i inače veoma prisutan na društvenim mrežama, ovo znači i dodatna ulaganja u ove načine komunikacije sa biračima.

Aktivna kampanja koju je vodio na Facebook-u i Twitter-u, Donaldu Trampu je pomogla da 2016. godine mobiliše glasače i ostvari pobedu nad Hilari Klinton. Četiri godine kasnije, međutim, fokus Trampove kampanje premešta se na drugu platformu – Youtube.

Za razliku od kanala većine kampanja, Youtube kanal Donalda Trampa je veoma aktivan i predstavlja raznoliku zbirku sadržaja koja obuhvata vesti, reklamne videe, ali i originalne live programe koji omogućavaju neposredniju vezu sa gledaocima na ovoj platformi. Nakon povlačenja većine reklamnih spotova sa televizije tokom prošlog meseca, Trampov tim je započeo ulaganje u kampanju putem interneta, samo od jula meseca u Youtube i Google uloživši oko 30 miliona dolara. Radi poređenja, Džo Bajden je u ove platforme uložio 33 miliona dolara tokom čitave kampanje.

S obzirom na činjenicu da Bajden uživa prednost prema aktuelnim istraživanjima javnog mnjenja, Trampova kampanja verovatno vidi upravo Youtube kao slabu tačku demokrata i mesto koje bi moglo da doprinese promeni raspoloženja u Trampovu korist. Cilj je ovim putem dopreti do što više birača, što se, prema digitalnim stratezima, postiže upravo redovnom aktivnošću. Zato ne čudi što je njegov tim posvećen svakodnevnom postavljanju sadržaja, uključujući i redovno prikazivanje predsednikovih aktivnosti, kao što je i njegov skorašnji „pregovarački uspeh sa Vučićem i Hotijem “.

Možda i posebno interesantni na ovom kanalu jesu reklamni videi u kojima Tramp nastoji da ismeje i diskredituje svoje rivale. Džo Bajden je i ranije bio meta ovakvih videa, ali, kako piše Politico, sada i demokratsku kandidatkinju za potpredsednicu, Kamalu Haris, čeka Trampov tretman. U posebno aktuelnoj reklami, pod nazivom „Folirantkinja Kamala i Uspavani Džo su savršeni zajedno“ , ali „Loši za Ameriku“, kako se na kraju videa upozorava, cilj je prikazati Harisovu kao zagovornicu ideja radikalne levice što bi moglo da je dovede u konflikt sa Bajdenovom čvrstom pozicijom na centru koja ujedno predstavlja i jednu od njegovih najvećih prednosti kada su u pitanju neopredeljeni glasači.

Prvobitno su se iz Trampove kampanje mogle čuti slične optužbe i na račun Džozefa Bajdena, ali se čini da je etiketu socijaliste trenutno lakše prišiti Kamali, uz fokus na njene stavove po pitanju abortusa i zdravstvene zaštite. „Kamala Haris je liberal iz Kalifornije koja se već prikazala kao pripadnica radikalne levice podržavanjem programa Green New Deal (programa za regulisanje klimatskih promena i smanjenja ekonomskih nejednakosti u društvu), socijalizacije zdravstvenog sistema, zabrane fraktuiranja, uvećanja poreza i finansiranja abortusa iz budžeta“, istakla je Kortni Parela, zamenica sekretara za štampu Trampove kampanje. Zato se u novom videu Kamala prikazuje kao ta koja drži „uzde“.

Koliko će ovakve reklame, ali i generalno Trampov angažman na Youtube-u imati uticaj na promenu raspoloženja među biračima ostaje da se vidi, ali činjenica je da ovako efektni video snimci svakako privlače pažnju i izazivaju reakcije birača, što se može videti i po brojnim komentarima. Pored toga, redovna aktivnost Trampovog tima na ovoj platformi nesumnjivo pozitivno utiče na vidljivost i domete njegove kampanje, povećavajući pritom izglede da se, kroz direktnu komunikaciju putem jedne neformalne mreže, birači mobilišu.


Ivana Milićević