Nakon što je društvena mreža Tviter (Twitter) etiketirala dva Trampova tvita (tweet) sa upozorenjima koja upućuju na neistinitost iznesenih tvrdnji, predsednik Sjedinjenih Država je doneo ukaz kojim ograničava zaštitu društvenih mreža od zakonske odgovornosti za objavljen sadržaj.

Naime, Tviter kao kompanija koja ima set pravila stvorenih u cilju suzbijanja pogrešnih ili lažnih informacija, odlučio je da ih primeni na dva Trampova tvita koja su se ticala glasanja putem pošte, a u kojima je Tramp izneo pogrešne informacije, prenosi Blumberg.

Iako je Tviter reagovao blago, te nije ukinuo Predsednikov nalog, to je poslužilo kao dovoljan razlog Trampu da Tviter optuži za selektovano proveravanje tvitova i uklanjanje prokonzervativnih objava, kojima je sklon, iako ova društvena mreža zapravo uklanja objave koje u sebi sadrže bilo kakav diskriminatorni ili neprovereni sadržaj ili govor mržnje. Međutim, pojam političke korektnosti nije naročito blizak Trampu.

Zanimljivo je da je Tramp sličnu objavu imao i na društvenoj mreži Fejsbuk (Facebook), međutim slične reakcije nije bilo. U izjavi za Fox News, vlasnik Fejsbuka, Mark Cukerberg (Mark Zuckerberg), istakao je da privatne kompanije ne bi trebalo da predstavljaju arbitre istine o sadržaju koji njihovi korisnici iznose. Iako je društvena mreža Fejsbuk poznata kao mreža koja prilično vodi računa da na svojoj platformi ukloni bilo kakav oblik diskriminacije ili govora mržnje, Cukerbergov stav ima veze sa skandalom koji je zadesio njegovu kompaniju u martu 2018. godine, kada je otkriveno da su privatni podaci više od 80 miliona korisnika ove mreže korišćeni u političke svrhe. Tada je došlo do velikog pada akcija društvene mreže Fejsbuk kao i do njenog ugleda, što je okončano sa saslušanjem Cukerberga pred Senatom. Očigledno je da Cukerbergu ne treba novi sukob sa američkim vlastima.

Donetim ukazom se traži izmena člana 230. Zakona o komunikaciji i pristojnosti, čime bi kompanije poput Tvitera bile podložne tužbama i pojačanim vladinim propisima. Ukaz omogućava upućivanje žalbi na političku pristrasnost Federalnoj komisiji za trgovinu, što bi podstaklo preispitivanje politike moderiranja sadržaja od strane tehnoloških kompanija u odnosu na njihovu politiku neutralnosti.

U ukazu je istaknuto da država koja već dugo neguje slobodu izražavanja, ne može dozvoliti ograničenom broju on-line platformi da nametnu rečnik koji američki građani mogu koristiti i prenositi putem interneta. Smatra se da je ovakva praksa u osnovi neamerička i antidemokratska. Kada velike, moćne kompanije za društvene medije cenzurišu mišljenja sa kojima se ne slažu, onda imaju opasnu moć u svojim rukama, ističe CNN. Međutim, ovakav potez predstavlja nastavak Trampove želje da stavi povez preko usta medijima koji iznose kritike na njegov račun. Takođe, vrlo je ironično Trampovo naglašavanje vrednosti slobode govora, a da pri tom nema u vidu da suštinu slobode govora predstavlja dobro informisana javnost.

Trampov bes zbog Tviterovog postupka zapravo predstavlja najtransparentniji pokazatelj onoga što on želi, a to je licenca za stvaranje sopstvene stvarnosti, ističe britanski Indipendent (The Independent). Potpisom ovog ukaza, Tramp se pokazao „transparentnijim“ od Tvitera pred građanima SAD, jer je pokazao da činjenice ne predstavljaju bitan faktor u njegovoj kampanji u šta se njegovih 80 miliona pratilaca ovom prilikom moglo uveriti.

Trampov ukaz najviše šteti njemu, s obzirom da je publiku navikao da obaveštava putem Tvitera i da je to glavni kanal komunikacije sa njegovim biračima. I pored sukoba sa Tviterom, Tramp bi morao imati u vidu da je ova društvena mreža do sada tolerisala raznorazne objave koje su sadržale uvrede ili neistinite tvrdnje, sve do sada.

Menadžer za odnose sa javnošću kompanije Fejsbuk (Facebook), Endi Stoun (Andy Stone), smatra da ovaj ukaz može imati veoma negativne posledice po slobodu govora i da može proizvesti velike ekonomske posledice za kompanije koje svoje poslovanje obavljaju on-line, prenosi CNN. Jedna od njih je svakako i Tviter, koji ovim ukazom dolazi u rizik pada akcija.

Treba istaći i da Tramp nema nijedan sličan kanal za emitovanje svojih stavova na globalnom planu. Tramp na Tviteru ima medije, botove i vladine zvaničnike koji će širiti njegove poruke. Međutim, imajući u vidu prirodu Trampovog temperamenta, ne bi bilo iznenađujuće da uskoro promeni mišljenje po ovom pitanju.


Lazar Subotić